Grupa Dialogu Społecznego

Kolejne spotkanie Grupy Dialogu Społecznego ds. Technologii Obywatelskich odbyło się 20 lutego 2018 w siedzibie Rady Osiedla Biskupin – Sępolno – Dąbie – Bartoszowice przy ulicy Pautscha 4. Głównym tematem pierwszej części spotkania była praca nad stworzeniem „pogotowia komputerowego” dla Seniorów. W drugiej części Komendant Komisariatu Policji Wrocław Śródmieście mł. insp. Dariusz Purzyc prezentował narzędzia internetowe oraz aplikację Policji.

W spotkaniu wzięło udział kilkanaście osób związanych z wieloma instytucjami, stowarzyszeniami i fundacjami działającymi na terenie Wrocławia. Między innymi obecna była przedstawicielka Miejskiej Biblioteki Publicznej, Politechniki Wrocławskiej. Nie zabrakło też przedstawicieli Stowarzyszenia „Żółty parasol” oraz Fundacji „Smak Kultury”. Spotkanie prowadził Radny osiedla Biskupin – Sępolno – Dąbie – Bartoszowice, Damian Dudała, a z ramienia Urzędu Miasta przybył Dominik Golema. Radę Osiedla Pilczyce – Kozanów – Popowice Płn. reprezentował Konrad Postawa.

Kontynuując wątek „pogotowia komputerowego”, który rozpoczęliśmy na poprzednim spotkaniu GDS-u, wszyscy zebrani jednogłośnie stwierdzili, że najlepszym miejscem na tego typu bezpłatne porady komputerowe, będą Miejskie Biblioteki Publiczne. Martyna Wilk obiecała, że razem z „Fundacją Manus” zajmie się kwestią wolontariuszy i jako przedstawiciel Politechniki Wrocławskiej zadba o to, by uczelnia objęła projekt patronatem. Pojawiły się głowy mówiące o tym, że takie przedsięwzięcie potrzebuje wsparcia finansowego, ale szybko doszliśmy do wniosku, że biblioteki są już wyposażone w komputery, a wolontariusze będą pracowali za darmo. Jedyne kwestie wymagające dofinansowania to oznakowanie bibliotek, promocja przedsięwzięcia oraz być może opłacenie koordynatora.

Druga część spotkana należała do Policji. Komendant Komisariatu Policji Wrocław Śródmieście mł. insp. Dariusz Purzyc przedstawił nam działanie Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz zaprezentował działanie nowej aplikacji mobilnej „Moja Komenda„, która pozwala na znalezienie najbliższego posterunku policji oraz daje możliwość szybkiego kontaktu z dzielnicowym. Policja apelowała także o rozwagę i przestrzegała przed nowymi, jakie stosują przestępcy, by oszukiwać osoby starsze. Jedną z nich jest metoda „na tajniaka„. Oszust podający się za policjanta twierdzi, że w domu przechowywane są narkotyki i prosi o wpuszczenie, by dokonać przeszukania. Podczas tej czynności okrada nieświadomych Seniorów. Druga metoda to działanie „na pracownika administracji„. Oszust wchodzi do mieszkania pod pretekstem sprawdzenia szczelności instalacji kanalizacyjnej, twierdząc, że zalewamy sąsiada. Odkręca wodę w wannie, zlewie, uruchamia prysznic i w tym całym hałasie nie zauważamy, że drugi złodziej penetruje mieszkanie.

Na spotkaniu omawialiśmy także dostępne aplikacje mobilne, które pomagają mieszkańcom w kontakcie ze służbami miejskimi, albo po prostu ułatwiają nam życie, poprzez oszczędzenie czasu i kłopotu.

  • Regionalny System Ostrzegania – to aplikacja, która powstała z inicjatywy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji we współpracy z Telewizją Polską S.A. Aplikacja ma ostrzegać mieszkańców o zagrożeniach takich jak powodzie, wypadki, utrudnienia w ruchu, a także ma pełnić funkcję edukacyjną.
  • Kiedy Wywóz – to aplikacja umożliwiająca przeglądanie harmonogramu wywozu odpadów w wybranych lokalizacjach oraz dokonywanie oceny jakości usług wywozowych. Możemy sprawdzić, kiedy w naszej okolicy będzie wywożony konkretny rodzaj odpadków, co pozwala zaplanować pozbycie się konkretnych śmieci.
  • Lokomo – to aplikacja umożliwiająca śledzenie pojazdów komunikacji miejskiej. Przydaje się szczególnie podczas godzin szczytu, kiedy komunikacja nie działa zgodnie z rozkładem i dobrze jest wiedzieć, gdzie faktycznie znajduje się tramwaj lub autobus, na który czekamy.
  • Kanarek – to idealna aplikacja na obecne problemy ze smogiem. Pokazuje stan powietrza w kilkunastu punktach na terenie całego Wrocławia i idealnie informuje o tym, czy warto iść danego dnia na spacer, czy lepiej nie wychodzić z domu.
  • BLISKO – to nowa aplikacja, która jest właśnie testowana na terenie Dolnego Śląska. To połączenie wielu instytucji takich jak urzędy gmin i miast, dostawcy prądu, wody czy internetu, bibliotek, domów kultury, lokalnych klubów sportowych, służb porządkowych np. straż pożarna, policja. Aplikacja BLISKO pozwala nam na otrzymywanie ważnych informacji od wszystkich służb i to w formie powiadomień lub wiadomości SMS. Przy czym to my decydujemy o formie powiadomienia, zasięgu i rodzaju służb, jakie będą wysyłały informacje na nasz smartfon.

Jeśli musimy pozbyć się odpadków wielkogabarytowych np. powstałych podczas remontu, czy chcemy wyrzucić zużyty sprzęt elektroniczny, sprzęt RTV lub AGD to najlepiej dostarczyć je do PSZOK-u.

ul. Kazimierza Michalczyka 9
od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 17.00
w soboty w godzinach 8.00 – 16.00

ul. Janowskiej 51
od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 – 15.00